tirsdag den 25. december 2012

Spies’ kreative bureau: Fan af copy paste!

Spies’ nye logo har været halvandet år undervejs og er langt om længe blevet præsenteret for danskerne med beskrivelsen et solgult hjerte og de matchende ord Vi har noget på hjerte. Men reklamebureaet bag det nye logo, svenske Forsman & Bodenfors’ designdatter Happy F&B, har i høj grad ladet sig inspirere af Forsman & Bodenfors’ kunde SVT ved tilblivelsen af tjenesten SVT Play.




Det er imponerende, hvordan man kan holde en virksomhed hen i halvandet år for i sidste ende at tage fusen på den og servere dette: Et allerede eksisterende logo (godt nok svensk, men alligevel) drejet 90 grader, spejlvendt og farvelagt med den altid pæne og i denne forbindelse relevante solgule farve. Min første tanke og udbrud var indrømmet ikke ”Næh, et hjerte i solens skær”, men nok nærmere ”Hvorfor dælen skal logoet forestille to hudfarvede plastre?!” Er Spies ved at ændre sit fokus så meget, at vi i fremtiden vil se taktiske tiltag som Bliv forsikret i hoved og r** hos Spies, hvor du for resten også kan købe din rejse sydpå? Ikke længere Ferier du ikke vil hjem fra, men Ferier hvor du har brug for en ulykkesforsikring. Logoet siger vel nærmest intet, og slet ikke det ønskede – at Spies fremover vil kendetegnes på rutefly og krydstogter. Mon logoet i virkeligheden er et symbol på et snarligt skift over i forsikringsindustrien?! Et forsikringsselskab, der sælger rejser, hvor ALT som udgangspunkt dækkes. Selv ubehag ved sure opstød.


Selvfølgelig kan man tale for, at dette stunt ikke er enestående. Som mange nok kan huske, blev Brdr. Price også udskældt for tilladelsen af denne tydelige kopiering:




Men hvordan man end vender og drejer det, så må og bør det ikke ske, at en så stor virksomhed betaler i dyre domme for at få et originalt og meningsfyldt logo og i stedet modtager et direkte ripoff. En dårlig beslutning, der har affødt et dårligt resultat.


Lad os lige mindes det gode gamle logo, der havde en dybere mening og en karakteristisk personlighed bag. Godt nok er det blevet moderniseret gennem årene, men solvognen var ikonet og den røde tråd, der gennem generationer skabte et stort kendskab og en varm og familiær brand feeling. 



Eksperter mener, at Simons livsværk og historie er drænet for energi, og der derfor skal fortælles en ny historie. Så er spørgsmålet blot, hvor meget historie der kan ligge i et så simpelt hjerte kontra denne herre:



2 kommentarer:

  1. Jeg har selv tweetet løs om lige præcis denne case. Det er ganske enkelt grotesk - for man tænker at der må være penge nok i at lave ny identitet for en stor skandinavisk kunde til at man kan sætte tiden af til at være innovativ og nyskabende. Godt indlæg

    SvarSlet
  2. Lige præcis. Man undrer sig over, hvad der er foregået på møderne i det halvandet år, som processen har taget. Farvevalg??

    SvarSlet